بوش، انتخابات آمريکا و تلاش براي سرکردگي جهاني
ارسالي خسرو مصدق ارسالي خسرو مصدق


در چند هفته اخير، مناظره هاي انتخاباتي آمريکا بين جورج بوش و جان کري، موضوع بحث رسانه هاي جهاني بود. بحث هايي که در آن ها هر دو طرف تلاش کردند تا خود را «مدافع دموکراسي و صلح» جلوه دهند، پديده اي که ناهمخواني جدي با سياست هاي هردو حزب بزرگ رقيب در آمريکا دارد و عمدتاٌ شکل و نه ماهيت برخورد به مسايل است که اين دوحزب را از يکديگر مجزا مي سازد.
اما آنچه که در بحث هاي انجام شده جلب توجه مي کرد، اصرار جدي جورج بوش در مورد درست بودن اقدام هاي انجام شده و به ويژه در مورد عراق بود و اين که معتقد است بايد اين سياست با جديت بيشتر پيش برده شود. هرچند که ثابت شده است که اساس تمامي دلايل آمريکا و انگلستان بر مشتي دروغ براي ايجاد بهانه اي براي حمله به عراق استوار بوده است، اما آمريکا همچنان در مورد «درستي سياست هاي» خود در مورد عراق اصرار دارد.

پس از حادثه 11 سپتامبر 2002 ، اولين تلاش آمريکا تلقين خطر حملات تروريستي بيشتر به وسيله سلاح کشتار جمعي به مردم آمريکا بود و اين که ثابت کند «رابطه اي مستقيم» بين القاعده و بغداد وجود دارد . آمريکا تلاش کرد تا از اين طريق افکار عمومي را براي حمله به عراق آماده سازد .
حتي پس از حمله نيز آمريکا تلاش کرد تا به هر قيمت که شده آثاري از وجود «سلاح کشتار جمعي» در عراق پيدا کند، اما پس از دو سال جستجوي بيش 1700 منطقه نظامي و غير نظامي توسط 1625 مامور سازمان ملل و بازرس آمريکا و هزينه اي بيش از يک ميليارد دلار سرانجام اعلام شد که « هيچ گونه آثاري» از وجود سلاح کشتار جمعي در عراق نيافته اند. (گاردين 7 اکتبر 2004)
در سپتامبر 2002 ، دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريکا اعلام کرد که ايالات متحده بنا به گزار ش هاي دريافت شده، از وجود سلاح ميکربي و شيميايي در عراق مطلع است و اين که بين عراق و القاعده ارتباط وجود دارد. کمي پس از آن نيز، رامسفلد اعلام کرد که او مي داند که سلاح کشتار جمعي عراق در بغداد، تکريت، شمال، جنوب، شرق و غرب انبار شده اند. حالا و پس از افشاي حقايق، رامسفلد اعتراف مي کند که سازمان روابط خارجي آمريکا در نيويورک، مدرک موثقي در مورد ارتباط بين صدام و القاعده نيافته است و مي گويد، « تا آنجا که من مي دانم، مدرک جدي و محکمي بين اين دو نديده ام.»
او در مورد سلاح کشتار جمعي نيز مي گويد « ما نتوانستيم سلاح کشتار جمعي پيدا کنيم و اين که چرا سازمان هاي اطلاعاتي گزارش اشتباه داده اند، من در مقامي نيستم که در اين مورد توضيح بدهم.»
جورج بوش نيز در پاسخ به سئوال “ جان کري“ ، در مناظره انتخاباتي خود که گفته بود “ جنگ عراق انحرافي از جنگ با تروريسم بوده است، زيرا صدام حسين ربطي به وقايع 11 سپتامبر نداشت“ ، با طفره رفتن از پاسخ به رابطه بين صدام و القاعده ، به درستي به هسته اصلي سياست هاي آمريکا در رابطه با عراق و علت حمله به آن اشاره مي کند و مي گويد: « ما در عراق پيشرفت هايي داشته ايم. اما جبهه جنگ ما فقط عراق نيست ....بزرگترين فاجعه اين خواهد بود که ما در عراق موفق نشويم.» ( بي بي سي 30 سپتامبر 2004 )
در واقع بنا به اعتراف بوش، حمله به عراق مرحله جدي و تعيين کننده طرح آمريکا براي پيشبرد اهداف سياسي و نظاميش در عرصه جهاني است. مرحله اي جدي از به دست گرفتن رهبري جهان و به ويژه کنترل اقتصادي و سياسي خاور ميانه و همان طور که بوش مي گويد، “ جبهه جنگ فقط عراق نيست“ و به يقين بعد از عراق نوبت به ساير کشورها نيز خواهد رسيد. حضور در عراق و پيروزي در آن براي آمريکا يک «بايد» است و نمي تواند و يا بهتر بگوييم ، توان اين را ندارد، در اين «جبهه» شکست بخورد. اين به صورت يک نياز حياتي براي آمريکا عمل مي کند و آمريکا آينده اقتصادي و سياسي خود را در گرو پيروزي در آن مي بيند.
جورج بوش با اطلاع از مخالفت افکار عمومي با سياست هاي جنگ طلبانه اش، در سخنراني خود در شهر منچستر ايالت نيو همشاير گفت که آمريکا به هيچ وجه حاضر نيست صلاح و مصلحت خود را در گرو تاييد کشورهايي چون فرانسه بگذارد و اضافه کرد «من با جامعه بين المللي همکاري خواهم کرد ولي هيچ گاه امنيت ملي آمريکا را به پذيرش آن در سطح جهاني منوط نخواهم کرد .» ( بي بي سي 2 اکتبر 2004)

بر همين اساس و با آگاهي از مخالفت هاي افکار عمومي با سياست هاي آمريکا ، جورج بوش دست به اقدام هاي يک جانبه در عرصه سياسي و نظامي زده و مي زند. بوش در تبليغات خود، فرا رسيدن «عصر نوين دموکراسي» را با شروع جنگ عراق «نويد » داد. آنچه که تنها محدود به عراق نمي شود، بلکه هدف، تغيير ساختارهاي سياسي و اقتصادي ساير کشورها ي جهان در راه تامين منافع آمريکاست. دموکراسي که آمريکا از آن داد سخن مي دهد، در واقع تحديد دموکراسي و ايجاد حکومت هاي چاکر ماب در کشور هاي مورد نظر آمريکاست .
October 20th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی